آزمایش عدم اعتیاد و اطلاعات مهم در این مورد:


آزمایش عدم اعتیاد مثل برگه عدم سوء پیشینه، برای استخدام الزامی است و بسیاری از کارفرمایان از کارمندان خود درخواست می کنند تا رزومه شغلی خود را به این دو برگه قانونی معتبر، تجهیز کنند.

تست عدم اعتیاد، هیچ گاه به معنای قطعی اعتیاد داشتن یا اعتیاد نداشتن فرد نیست. دلایل زیادی هم برای اثبات این ادعا وجود دارد که در گزارشی که در زیر آمده است می خوانید.

به هر حال، اعتیاد، یکی از بحران هایی است که کشور با آن روبروست و برون رفت از این معضل عظیم، با فرهنگ سازی و برنامه ریزی بلند مدت و تغییر در الگوی زندگی و حذف نقاط بحران آفرین که سبب جذب شماری از هموطنان به این افیون می شود، امکان پذیر خواهد بود.

بهترین راه برای اطلاع دقیق از وضعیت افراد ازین نظر انجام تست اعتیاد به صورت دوره ای و مکرر است.


پیش از انجام آزمایش اعتیاد از چه داروهایی باید صرفه نظر کرد؟

مصرف روانگردان های بسیار قوی چون آمفتامین و دیگر داروهایی چون متادون و بوپرنورفین که ترکیبات استخراج شده از تریاک هستند، باعث می‌شوند که نتیجه آزمایشات اعتیاد را در افراد مثبت نشان دهند. طبیعتاً مصرف خود تریاک، کدئین بالا، مورفین و آپومورفین به خودی خود باعث مثبت‌شدن تست اعتیاد می‌شوند. شیشه و کراک نیز تست خاص خود را دارند که اعتیاد اپتوتریاکی نبوده و اعتیاد گروه دیگری از داروها هستند.در مجموع می‌توان گفت که این داروها به ۱۰ قلم می‌رسند.

تریاک و ترکیباتش مورفین و هروئین به طور مستقیم تا ۲۱ روز از سرم خون و ادرار افراد پاک نمی‌گردد. شاید طی ۱۵ روز از ادرار پاک شود، اما از آنجا که از خون نیز آزمایش گرفته می‌شود، خود را در کروماتی گرافی نشان خواهد داد. گفتنی است، استامینوفن و کدئین نیز ظرف ۴۸ ساعت از بدن دفع می‌گردند، چراکه جذب کبدی داشته و در بدن باقی نمی‌مانند.


آیا می توان آزمایش اعتیاد را دور زد؟

اینکه با مصرف داروهایی بتوان نتیجه آزمایش‌های اعتیاد را منفی کرد شایعه‌ای بیش نیست.اما برخی خوراکی‌های خاص را که تا حدی در این امر دخالت دارند را می‌توان نام برد که آن نیز تاکید نمی‌گردد. اما ممکن است در فاصله زمانی که مصرف کرده و تست را انجام داد. ( حدود ۱۰ روز) از بدن وی دفع شده باشد.

تداخلات دارویی در آزمایش ترک اعتیاد چیست؟

تداخل مهمی که با تست مورفین وجود دارد، قرص‌ها و شربت‌های حاوی کدئین هستند که به مدت حداقل دو روز با تست غربالگری مورفین قابل ردیابی هستند. البته پس از مثبت شدن تست مورفین، با تست‌های اختصاصی و تفکیکی به راحتی می‌توانید از نوع ماده مصرفی مطلع گردید. توصیه می‌شود که افراد انتخاب شده برای انجام تست، به منظور برطرف شدن هرگونه شبهه، حداقل دو روز قبل از انجام تست مخدر از مصرف هر نوع فرآورده کدئین‌دار خودداری کنند.
آیا می‌توان سیگاری بودن افراد را هم با آزمایش سنجید.

نیکوتین موجود در سیگار، مدتی پس از مصرف به مواد مختلفی تبدیل می‌شود. بعضی از این مواد به مدت طولانی‌تری در بدن باقی می‌مانند که از طریق ادرار نیز قابل ردیابی هستند. بر این اساس تست‌های ادراری ساده‌ای معرفی شده‌اند که دو تا چهار روز پس از مصرف سیگار قدرت ردیابی متابولیت‌ها را دارند. استفاده از این روش‌ها هنوز به طور کامل در کشور ما متداول نشده است


بر اساس ماده ۶۴۸ قانون مجازات اسلامی کلیه کسانی که به مناسبت شغل یا حرفه خود محرم اسرار می‌شوند، هرگاه در غیر از موارد قانونی اسرار مردم را افشا کنند، مجرم شناخته می‌شوند و به سه ماه و یک روز تا یک سال حبس یا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تا شش میلیون ریال جزای نقدی محکوم می‌شوند.

اگر برای تشریح تست آزمایش اعتیاد یا موضوعات تخصصی در این حوزه با پرسشی مواجه شدید، با کارشناسان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به صورت اینترنتی در تعامل باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و خواندن مطالب تکمیلی به سایت www.rapidtest.ir مراجعه نمایید