چطور HIV وارد بدن می شود؟

 

HIV از طریق مایعات بدن مانند خون و منی وارد جریان خون می شود. وقتی وارد خون شد، به سلول های CD4 حمله کرده و آنها را از بین می برد. CD4 سلول های مربوط به سیستم ایمنی هستند. وقتی این سلول ها تخریب شوند، بدن قادر به مبارزه با بیماری ها نخواهد بود.

 

چگونه به ایدز مبتلا می شویم؟

 

 ایدز وقتی اتفاق می افتد که تعداد سلول های CD4 به زیر حد معینی سقوط کند و شخص به بیماری هایی مبتلا شود که در حالت معمول سیستم ایمنی انسان می تواند با این بیماری ها مبارزه کند. این بیماری ها عبارت است از پنومونی، برخی از انواع سرطان ها و عفونت ها

 

چه مقدار زمان می برد که HIV به ایدز تبدیل شود؟

 

 قبل از اینکه عفونت HIV بتواند به ایدز تبدیل شود، ماه ها و یا سال ها زمان می برد. اگر فرد در این مدت تست ندهد ممکن است حتی متوجه HIV در خون خود نباشد، تا این که مریض شود.

 

آیا HIV درمان می شود؟

 

HIV می تواند کنترل شود اما درمان قطعی ندارد. داروهای ضد HIV می تواند به افراد کمک کند تا مدت ها سلامت خود را حفظ کنند و شانس انتقال ویروس به دیگران را کاهش می دهد. اما شواهدی مربوط به واکسن پیشگیری از عفونت HIV در دست نیست.

 

راه های اصلی انتقال اچ آی وی کدامند؟

 

 رابطه جنسی بدون استفاده از کاندوم (محافظت نشده)

تزریق خون و یا فرآورده های خونی آلوده

 از مادر آلوده به جنین در طول حاملگی

 زایمان و شیردهی

 استفاده از وسایل تزریق مشترک که قبلا توسط یک فرد مبتلا استفاده شده است.

 

اگر شریک جنسی من اچ آی وی داشته باشد احتمال مبتلا شدن من وجود دارد؟

 

 رابطه ای که در آن یک فرد به اچ آی وی مبتلا باشد و دیگری نباشد به آن رابطه ناهمگون می گویند. اگر زوجهای ناهمگون رابطه جنسی محافظت نشده داشته باشد خطر انتقال وجود دارد. اما با استفاده از کاندوم در طول رابطه جنسی مهبلی، مقعدی و دهانی خطر تا حد زیادی کاهش می یابد. هر دو شریک در رابطه جنسی ناهمگون باید برای جلوگیری از ابتلا یکدیگر به اچ آی وی متعهد باشند.

 

رابطه جنسی دهانی تا چه اندازه ایمن است؟

 

 اگرچه ابتلا از طریق رابطه جنسی دهانی امکان پذیر است، اما خطر ابتلا در آن از خطر ابتلا در رابطه جنسی مهبلی یا مقعدی محافظت نشده با یک مرد یا زن بسیار کمتر است. اگر در هنگام رابطه جنسی دهانی، منی فردی که به اچ آی وی آلوده است وارد دهان فردی شود که دارای زخم لثه یا بریدگی در درون دهان خود است، احتمال ابتلا آن فرد به اچ آی وی وجود دارد.

احتمال این که یک مرد یا زن در طول رابطه جنسی دهانی به اچ آی وی مبتلا شود پایین است، زیرا بزاق دارای ویروس اچ آی وی نیست. اما اگر شخص دریافت کننده رابطه جنسی دهانی در دهان خود بریدگی داشته باشد یا لثه های او زخم شده باشند، احتمال انتقال اچ آی وی تا حدی افزایش می یابد.



اگر شریک جنسی من منی خود را در داخل بدن من تخلیه نکند آیا احتمال اچ آی وی وجود دارد؟

 

 تحقیقات نشان داده است که گاهی اوقات در مایع قبل از انزال مقدار زیادی ویروس اچ آی وی وجود دارد، اما تشخیص این که آیا اچ آی وی به مقدار کافی برای ابتلا وجود دارد یا نه امری دشوار است.

هر فرد برای محافظت از خود در برابر اچ آی وی یا هر بیماری آمیزشی دیگر بهتر است رابطه جنسی ایمن داشته باشد یعنی از کاندوم استفاده نماید.

 

بوسیدن درون دهانی باعث انتقال اچ آی وی می شود؟

 

 در بوسیدن درون دهان خطر بسیار کمی از ابتلا به اچ آی وی وجود دارد. در بزاق مقدار اچ آی وی بسیار ناچیز است و برای انتقال آن کافی نیست. تنها یک مورد ثبت شده از ابتلا فرد به اچ آی وی از طریق بوسیدن وجود دارد، و آن هم به دلیل قرار گرفتن در معرض خون آلوده در طول بوسیدن درون دهانی بوده است. اگر در درون دهان شما یا شریکتان خون وجود داشته باشد، باید تا بند آمدن خون از بوسیدن پرهیز کند.

 


آیا در زنان هم جنس گرا احتمال ابتلا به اچ آی وی وجود دارد؟

 

 احتمال ابتلا زنان هم جنس گرا یا دوجنس گرا در طول رابطه جنسی بالا نیست. تعداد بسیار کمی از زنان در طول رابطه جنسی با یک زن دیگر اچ آی وی را انتقال داده اند، اما از نظر تئوری اگر مایعات مهبلی یا خون بدن فرد آلوده وارد مهبل شریکش شود (شاید خون روی انگشت یا وسایل کمک جنسی)، امکان ابتلا او به اچ آی وی وجود دارد.


 


آیا خطر انتقال اچ آی وی در رابطه جنسی محافظت نشده مقعدی از رابطه جنسی مهبلی بیشتر است؟

 

 

 خطر انتقال در رابطه جنسی مقعدی از هر نوع رابطه جنسی دیگری بالاتر است زیرا:

 

 _ به دلیل وجود عضله قوی در مدخل مقعد، تماس‌های مقعدی با فشار بیشتری صورت میگیرد در نتیجه احتمال خراشیدگی و پارگی این ناحیه بیشتر است.

 _ از طرفی مخاط ناحیه انتهایی روده (قبل از مقعد) شکننده بوده و در تماس‌های مقعدی احتمال آسیب پذیری، صدمه و پارگی آن بیشتر است.

 _ چون ناحیه انتهایی روده بسیار آلوده است این ناحیه سیستم دفاعی قوی دارد و تعداد زیادی از سلول‌های دفاعی بدن (لنفوسیت) در آن وجود دارد. این سلولهای دفاعی گیرنده هایی دارند تا ویروسها از جمله اچ ‌آی‌ وی به آن بچسبد. بعد از چسبیدن ویروس به این سلولهای دفاعی، آنها به راحتی وارد سلولهای فوق شده و به سرعت تکثیر پیدا میکنند و سلول‌های دفاعی را از بین می برند.

همچنین در رابطه جنسی فاعلی نیز احتمال ابتلا وجود دارد، اما درصد آن نسبت به رابطه جنسی مفعولی کمتر است.

 


آیا در آزمایش پیش از ازدواج وجود ایدز مشخص می شود یا خیر؟

 

 آزمایش اچ آی وی یک آزمایش کاملا داوطلبانه است. این آزمایش در ازدواج اجباری نیست و تنها زمانی انجام میشود که هر دو نفر درخواست آزمایش داشته باشند.





به چه دلیل آزمایش اچ آی وی مانند سایر آزمایشهای قبل از ازدواج، اجباری نیست؟

 

 

 آزمایش اجباری اچ‌آی‌وی در زمان ثبت ازدواج به دلایل زیر انجام نمی شود:

 

 _ اچ‌آی‌وی مثبت بودن به منزله محرومیت از ازدواج نیست. افراد مبتلا هم حق دارند ازدواج کنند و بچه دار شوند.

 _ به دلیل لزوم مشاوره قبل و بعد از آزمایش و تفسیر نتیجه آزمایش که کاری تخصصی است و از عهده دفاتر ثبت ازدواج بر نمی آید.

 _ به دلیل کافی نبودن یک آزمایش برای تشخیص قطعی (کم شیوع بودن بیماری در کشور که ارزش اخباری آزمایش مثبت را کم می کند و وجود دوره پنجره که در آن جواب آزمایش به طور کاذب منفی است)

 _ شیوع کم بیماری در کشور که هزینه انجام آزمایش را در جمعیت عمومی نسبت به فایده آن بسیار زیاد می کند.


برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید